آرش زمانیان: “انتخاب سبک پاپ راک، یک راه در رو نیست”

۲۸ مرد ۱۳۹۸
آرش زمانیان: “انتخاب سبک پاپ راک، یک راه در رو نیست”

پاپ ایرانی- ویدا مراقبتی: 

آرش زمانیان موزیسین جوان، سال های سال است که به عنوان نوازنده ثابت گیتار بیس با گروه رضا یزدانی همکاری می کند و بارها با این خواننده سبک پاپ راک بر روی صحنه رفته است. از آن جایی که شیفته این سبک موسیقی است، تنظیم آهنگ های بسیاری را در سبک پاپ راک برای رضا و خوانندگان جوان دیگری بر عهده داشته است. اگر از طرفداران پروپا قرص پاپ راک هستید، شما را به خواندن این مصاحبه دعوت می کنیم:

 

  • درابتدا از نحوه حضورتان در موسیقی پاپ راک ایران بگویید.

گرایش من به موسیقی از خانواده شروع شد. مشوق اصلی من برادرم بود که پیانیست بودند و آهنگسازی می کردند. در خانه ساز را دست او دیدم و ابتدا کلاس های مختلف موسیقی را پیش خودش رفتم. از ۱۲-۱۳ سالگی شروع به یادگیری موسیقی کردم، گیتار و پیانو را یاد گرفتم تا به گیتار بیس علاقه مند شدم. سپس پیش بابک ریاحی پور آموزش دیدم. بعد هم کلاس های آهنگسازی و موسیقی فیلم و … بعد از آن با رضا یزدانی آشنا شدم. البته قبل از ایشان در کنسرت های خواننده های زیادی مثل محمد خاکپور، علیرضا عصار، قاسم زمانی می نواختم. با رضا آشنا شدم و گروهمان شکل گرفت. چون این سبک موسیقی را همیشه دوست داشتم، جای دیگری نرفتم. البته در حوزه آهنگسازی و تنظیم موسیقی فیلم زیاد کار کردم ولی کار تخصصی استیج را فقط با رضا یزدانی کار کرده ام.

  • آیا علت انتخاب پاپ راک سختگیری های گرفتن مجوز راک است؟

پاپ راک یک راه در رو نیست. پاپ راک یک سبک موسیقی است که در دنیا وجود دارد و فقط مختص ایران نیست. از دید مجوزی موسیقی ما کاملا پاپ است چون در وزارت ارشاد حوزه ای جداگانه مختص به موسیقی راک نداریم. فقط موسیقی پاپ داریم که یک شورا دارد و همه موسیقی ها از رپ و پاپ و … در همان شورا بررسی می شوند.

  • فرق راک و پاپ راک را برای شنونده مبتدی موسیقی توضیح بدهید؟

پاپ راک نوعی از موسیقی است که هم پاپ است و هم راک. هم پاپ نیست و هم راک نیست. دقیقا تلفیقی از جفتشان است. یعنی موسیقی هست که با ملودی ها و تنظیم های ساده می تواند Popular (مردم پسند) باشد؛ در عین حال از المان های موسیقی راک مثل گیتار الکتریک، نوع تنظیم و آکوردبندی موسیقی راک استفاده کرده باشد. دقیقا شبیه به کارهای رضا یزدانی. خیلی جاها سعی می کنیم راک را بیشتر کنیم مثل آهنگ های قوی سیاه، دیوونه، چای و اتاق یخ زده. در جایی هم سعی می کنیم پاپ را بالا بیاوریم مثل بانوی من، امشب، هفته دلتنگی، بدون تو هیچم که پاپ پررنگ تر است ولی المان های موسیقی راک هم در آن وجود دارد.

  • با کدام خواننده های دیگر سبک پاپ راک به عنوان نوازنده کار کرده اید؟

در این سبک به عنوان نوازنده به جز رضا یزدانی با خواننده دیگری کار نکرده و نمی کنم.

  • در سبک راک/پاپ راک کارهای کدام خواننده ها یا گروه ها را می پسندید؟

من کاوه یغمایی را خیلی دوست دارم و یکی از برجسته ترین موزیسین های نه فقط ایران بلکه آسیا است. خوانندگی، تنظیم و درک موسیقی از سازی که می زند، را درست انجام می دهد. من کاوه را خیلی دوست دارم، خیلی.

  • و کاوه آفاق؟

نظری ندارم!!!

 photo_2016-03-06_09-50-42

  • در آلبوم جدید فرشاد عرفانی آهنگساز و تنظیم کننده هستید. این آلبوم تا چه حد دل طرفدارانتان را به دست خواهد آورد؟

اگر هر جای دیگری به جز ایران بود با قاطعیت می گفتم که فرشاد عرفانی به شدت موفق می شود. بسیار قوی، خوش صدا و با دانش است. نمی خواهم توهین کنم ولی خیلی از خواننده ها فقط می خوانند ولی نمی دانند چه کاری انجام می دهند اما فرشاد در این زمینه کلاس های بسیاری رفته است. چون در ایران هستیم و نمی دانیم چه کاری گل می کند یا گل نمی کند، نمی توانم پیش بینی کنم ولی امیدوارم به حقش برسد. در این آلبوم آهنگسازی نیمی از کارها را خودش و نیمی را من انجام داده ام اما تنظیم همه کارهایش را من انجام داده ام و در حال گرفتن مجوز از وزارت ارشاد است.

  • شما کار آهنگسازی فیلم هم انجام داده اید؟

بله من دو تا موسیقی فیلم ساخته ام. موسیقی فیلم “بوی گندم” را با بهروز پایگان ساخته ایم که کارگردان آن محمدرضا خاکی هستند. موسیقی فیلم دیگری به نام “ردپا” را هم به تنهایی کار کرده ام و امیدوارم دیگر هیچ وقت موسیقی فیلم کار نکنم.

  • بسیاری از آهنگسازها می گویند امروزه در ایران ساختن موسیقی فیلم جذابیتش را از دست داده است؛ شما با این نظر موافق هستید؟

ساختن موسیقی فیلم به خودی خود کار بسیار جذابی است. “موریکونه” یکی از معروفترین آهنگسازهای فیلم در دنیا می گوید:”ساختن موسیقی فیلم مانند قدم زدن در خیابان است در حالی که چشمان شما بسته است و دارای با خودت سوت می زنی و حال می کنی. یهو پایت به یک بطری می خورد و بطری پرت می شود. یهو به تنه آدم دیگری می خوری. تعریف جالبی است. واقعا ساختن موسیقی فیلم لذت بخش است ولی نه در شرایط ایران که از تهیه کننده و کارگردان تا بازیگر نقش اول در کار آهنگساز نظر می دهند، در حالی که هیچ کدامشان پیشینه ای در موسیقی ندارند. من آهنگساز و موزیسین هستم و من باید در این باره نظر بدهم. از این مشکلات در این دو فیلم داشته ام به این خاطر آرزو می کنم آهنگسازی فیلم به من پیشنهاد نشود، اما اگر پیشنهاد بشود چون دوستش دارم کار می کنم.

  • چرا آهنگساز روی کارش بیشتر پافشاری نمی کند؟

چرا آهنگساز باید پافشاری کند. کار آهنگساز ساخت موسیقی است. یک تصویر را دیده، یک حسی گرفته و می خواهد آن موسیقی را بسازد. چرا باید تهیه کننده در نحوه ساخت کار دخالت کند. هیچ کس در جای خودش نیست. فرهنگ این که کارها را بازوبندی کنیم و هر بازو را به یک متخصص بدهیم نداریم. کاری که در همه دنیا انجام می شود. به خصوص در فیلم ردپا با تهیه کننده اش میثم بسیار به مشکل خوردم.

  • در کار آهنگسازی برای نوازندگان پارت نوشتید یا بداهه نوازی صورت گرفته است؟

بستگی به کار دارد. اگر بخواهم روی یک کار، زهی (مثلا شش لاین ویولن) بگیرم قطعا پارت می نویسم. اگر کلارینت یا فلوت بگیرم پارت می نویسم ولی اگر گیتار الکتریک را آن هم با مازیار احمدپور و میلاد عدل که ایده های بسیار خوبی دارند بگیرم پارت نمی دهم. برای گیتار بیس هم بداهه می زنم.

  • نوازنده ها از خواننده سالاری شکایت زیادی دارند. نظر شما در این باره چیست و چه راهکاری برای حفظ حقوق نوازندگان پیشنهاد می کنید؟

هیچ راهی ندارد چون یک معضل فرهنگی است. البته این مشکل در همه جای دنیا است اما شدتش در ایران وحشتناک است. در خارج از کشور وقتی کاری گل می کند به جز خواننده، به دنبال آهنگساز، تنظیم کننده و نوازنده های کار هم می روند ولی در ایران محال است این اتفاق بیوفتد. خیلی ها نمی دانند که آهنگ “منو ببخش” مرحوم ناصر عبدالهی را “بنیامین بهادری” ساخته است. “جو ساتریانی” کنسرت می گذارد و فقط گیتار می زند. میلیون ها نفر از آن استقبال می کنند. در ایران نابغه ای به نام “آرین کشیشی” داریم که برایش در سالن ۲۰۰ نفری کنسرت می گذارند، فقط به خاطر این که خواننده ندارند.

  • چرا نوازندگان دنبال ایجاد انجمن صنفی نیستند؟

بزرگان ما باید اینکار را انجام دهند. انتظار ما از بابک ریاحی پورها، دارا دارایی ها و فیروز ویسانلوها است. در حالی که سایه بزرگترهایمان بالای سرمان است، ما نمی توانیم آغازگر کاری باشیم. بزرگان ما پرکارند، قدیمی و اسم و رسم دار هستند و کارشان صد البته بهتر از بقیه است. بنابراین از شرایط راضی هستند. پس به این دغدغه فکر نمی کنند ولی من که به لحاظ نوازندگی فقط با یک خواننده کار می کنم و پرکار نیستم دوست دارم بیشتر دیده شوم.

  • به نظر شما چه زمانی MTV وطنی راه اندازی می شود؟

زمانی که برنامه هایی مثل “شب کوک” و “ستاره مهاجر” از تلویزیون جمع شوند و برنامه هایی با یک تفکر درست ساخته شوند. هیچ کس دنبال نوآوری و پیشرفت نیست. فقط پول درآوردن و سر و صداکردن مهم است. البته در “ساعت ۲۵ شب” داشت اتفاقات خوبی می افتاد اما ادامه پیدا نکرد.

  • در مصاحبه ای گفته بودید تصمیم گرفته اید که آلبوم مستقل بدهید. چه زمانی این اتفاق می افتد؟

شما از کجا می دانید!!!  من سه سال است که می خواهم آلبوم مستقل بدهم، ولی هیچ وقت نمی شود. این درد خیلی از موزیسین ها است که هیچ وقت نمی توانند برای خودشان کار کنند. من برای فرشاد عرفانی و رضا کار می سازم و کار بسیار خوبی می شود ولی وقتی برای خودم کار می سازم آن را نمی پسندم. چون وسواس زیادی به خرج می دهم. آلبوم من دارای ۱۰ ترک است و آماده می باشد. امیدوارم روزی بتوانم آن را منتشر کنم اما هنوز نتوانسته ام. شاید روزی یکی از کارهایی که برای خواننده های دیگر در سبک پاپ راک ساخته ام را پس بگیرم و خودم بخوانم. مثلا یک کار برای فرشاد عرفانی به اسم “خشم” ساخته ام و یک کار برای حامد فلاح به اسم “تو” ساخته ام. شاید این دو را پس بگیرم و خودم بخوانم.

  • کدام یک از سالن های تهران را برای اجرای کنسرت ترجیح می دهید و علت آن چیست؟

فقط یک سالن خوب داشتیم که هم حس خوب، هم نور خوب، هم صدابرداری خوب و هم چینش تماشاگر خوب داشت و استیج بزرگی هم داشت. برج میلاد بود که آن را گرفتند و دیگر هم نمی دهند. سالن میلاد نمایشگاه اصلا استاندارد نیست. یک سری از مردم فقط پشت نوازنده را می بینند و حتی متاسفانه LCD را هم نمی بینند.

  • همکاری شما در آلبوم جدید رضا یزدانی به چه صورت است؟

من در آلبوم جدید رضا به عنوان نوازنده در همه ترک ها حضور دارم اما به عنوان تنظیم کننده، “آوانگارد” را در سبک لاتین تنظیم کردم که در کنسرت های اخیر هم اجرا شد. رضا و مردم آن را دوست داشتند. قبلا هم در سبک لاتین برای دیگران کار کرده ام. اردیبهشت سال آینده احتمالا آلبوم جدید رضا یزدانی منتشر شود. میلاد عدل، محمد خرمی، بهروز پایگان و چند نفر دیگر هم در تنظیم آهنگ ها نقش داشته اند.

  • پیام شما برای طرفداران و شنوندگان موسیقی چیست؟

سلیقه موسیقیمان را بالا ببریم. اگر قرار است موسیقی گوش کنیم، به آهنگی گوش کنیم که در آن ساز زنده باشد نه فقط الکترونیکی و … موزیک خوب گوش کنیم. امثال حامی را حمایت کنیم. نابودش نکنیم. چرا حامی باید پس از شش سال آن هم در تالار وحدت کنسرت بگذارد.

  • نقش مدیر برنامه فعال مثلا علی اوجی در معروفیت خواننده ها موثر است. مدیر برنامه های حامی چه کسی است؟

من نمی دانم. درست است که تبلیغات و مدیر برنامه فعال تاثیر دارد اما یک موزیسین مثل حامی که آهنگ هایش را همه ما شنیده ایم و انقدر سطح کارش با بقیه خواننده ها تفاوت دارد نباید دنبال مدیر برنامه باشد. اگر مردم ما خوش سلیق باشند از امثال حامی و رضا یزدانی باید حمایت کنند. هیچ وقت متوجه نمی شوم که چرا امثال محمد علیزاده و محسن یگانه طرفداران بیشتری از رضا یزدانی و حامی دارند. در صورتی که یزدانی و حامی کاملا موسیقی ارائه می دهند اما آن دو خواننده دیگر موسیقیشان فقط الکترونیک و بیت و ریتم دارد. این ها فقط در ایران و نه هیچ کجای دنیا موفق می شوند.

  • از دیگر فعالیت هایتان در زمینه موسیقی بگویید.

در حال حاضر مدیریت بخش موسیقی یک آموزشگاه به نام “سینمایش” را برعهده دارم. این آموزشگاه با مدیریت امین زندگانی زیرنظر وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی می باشد. برای هنرجویان فارغ التحصیل از این مرکز در همه رشته های بازیگری، کارگردانی، عکاسی و همه رشته های موسیقی، دیپلم فنی و حرفه ای از وزارت کار و تعاون صادر می شود و با این مدرک در جاهای مختلف دنیا می توانند ادامه تحصیل بدهند. زیر نظر وزارت ارشاد نیست. کلاس های موسیقی از اردیبهشت شروع به کار می کنند. در همه رشته های موسیقی مثل پیانو، گیتار، ویولن، درامز و تئوری موسیقی دوره های مبتدی، پیشرفته و عالی برگزار می شود و Workshop های مختلفی در زمینه موسیقی خواهیم داشت. اولویت این آموزشگاه مسائل مالی نیست بلکه مرکزی برای آموزش موسیقی می باشد. یکسری از بچه ها را برای استیج و گروهی دیگر را برای استودیو بار می آوریم و تربیت می کنیم. تاسیس یک آموزشگاه همیشه رویای من بوده است و امروز با کمک امین زندگانی این امر محقق شده است. امیدوارم با این کار اتفاقات خوبی در زمینه موسیقی بیافتد.

3

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هوادار یا مزاحم؟مسأله این است… (بخش پایانی)

هوادار یا مزاحم؟مسأله این است… (بخش پایانی)

پاپ ایرانی – محدثه برهانی: گفتگویی که با مهرزاد خواجه امیری داشتم برایم جزو شیرین ترین مصاحبه ها بود،بی پرده حرف هایش را زد او هنرمند را تا حدی عامل اصلی این مشکلات میدانست و ضعف وزارت ارشاد را در ایجاد نکردن بستری مناسب ،جهت فرهنگسازی را عاملی دیگر. آیا تا به امروز وزرات ارشاد و […]

هوادار یا مزاحم؟مسأله این است… (بخش پایانی)

هوادار یا مزاحم؟مسأله این است… (بخش پایانی)

پاپ ایرانی – محدثه برهانی: گفتگویی که با مهرزاد خواجه امیری داشتم برایم جزو شیرین ترین مصاحبه ها بود،بی پرده حرف هایش را زد او هنرمند را تا حدی عامل اصلی این مشکلات میدانست و ضعف وزارت ارشاد را در ایجاد نکردن بستری مناسب ،جهت فرهنگسازی را عاملی دیگر. آیا تا به امروز وزرات ارشاد و […]

دبیر انجمن خوانندگان پاپ: امیدواریم موسیقی پاپ از تحریم خارج شود

دبیر انجمن خوانندگان پاپ: امیدواریم موسیقی پاپ از تحریم خارج شود

 پاپ ایرانی – محمد رضا کارچی دبیر انجمن خوانندگان پاپ با انتشار یادداشتی در صفحه مجازی اش واکنش خود را نسبت به تبعیضات پیش آمده بیان کرد، وی در بین نوشته هایش گفت: ‎ سیاست های فرهنگی دارای دو رویه هستند. سیاست فرهنگی داری یک پوسته و روکش است. رفتار آقای سالار عقیلی و حضور […]

از زبان هنرمندان بشنوید: چرا جای ایده های نو در برگزاری کنسرت های ما خالیست؟

از زبان هنرمندان بشنوید: چرا جای ایده های نو در برگزاری کنسرت های ما خالیست؟

پاپ ایرانی– نیلوفر چاوشی: با وجود آن که هر روزه تلاش‌های بیشتری در جهت برگزاری هر چه بهتر کنسرت‌ها در اقصی نقاط جهان صورت می‌گیرد و کنسرت‌های خارج از کشور با استقبال زیادی رو به رو می‌شوند، چرا در ایران به خلاقیت و صحنه آرایی در برگزاری کنسرت‌ها آنچنان که باید توجه نمی‌شود؟ مسلما هدف […]

هوادار یا مزاحم؟مسأله این است (قسمت سوم)

هوادار یا مزاحم؟مسأله این است (قسمت سوم)

پاپ ایرانی- محدثه برهانی: در بخش های پیشین این گزارش صحبت های هنرمندان خوب کشورمان نظیر یاحا کاشانی، حامد برادران، رامیار غلامی، امیل عباسی مهر و مونا برزویی را در مورد مزاحمت های تلفنی و احترام نگذاشتن به حریم شخصی افراد توسط برخی از هواداران خواندیم. تمام این هنرمندان اظهار ناراحتی کردند و خواهان احترام […]

نگاهی به وضعیت موسیقی ایران پس از ظهور نسل جدید – قسمت دوم

نگاهی به وضعیت موسیقی ایران پس از ظهور نسل جدید – قسمت دوم

پاپ ایرانی – سال‌ها پس از انقلاب، و بعد از یک دوره‌ی رکود چندین ساله، به ناگهان با ورود سازهای کوچک و خانگی به کشور، گویی موسیقی در جامعه جان تازه‌ای گرفت. تب آموختن موسیقی در بین جوانان و نوجوانان فراگیر شد و برخی از بزرگان به خود آمده و با جدیت به تربیت خوانندگان […]

پاپ ایرانی: کنسرت سینا شعبانخانی ۲۶ مرداد ماه در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد. در ادامه عکس های این اجرا را از نگاه علیرضا شعبانی خواهید دید.  

پاپ ایرانی: کنسرت روزبه بمانی ۲۲ مرداد ماه در سالن همایش های برج میلاد به همت شرکت آوای هنر برگزار شد. در ادامه عکس های این اجرا را از نگاه بهنام دهقی خواهید دید.  

پاپ ایرانی: کنسرت گروه ایهام بیست و یکم مرداد ماه سال جاری به همت شرکت آوای فروهر به مدیریت برادران حاتم پور در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی برگزار شد. در ادامه گزارش تصویری این کنسرت را از نگاه افسون عباسی خواهید دید.  

پاپ ایرانی: کنسرت ایوان بند شامگاه بیست و یکم مرداد ماه سال جاری در سالن همایش های برج میلاد به همت شرکت آوای هنر به روی صحنه رفت. گزارش تصویری این کنسرت را از نگاه وحید چراغ نیا خواهید دید.

پاپ ایرانی: کنسرت حمید عسکری شامگاه بیستم مرداد ماه سال جاری به همت شرکت سلفا به مدیریت مجید طوسی در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی به روی صحنه رفت. در ادامه گزارش تصویری این کنسرت را از نگاه محمد رادیار خواهید دید.  

می خواهم عضو شوم!
برای استفاده از امکانات سایت باید عضو شوید.
ارسال خبر ، ایجاد لیست پخش آنلاین و درج نظر از مزایای عضویت می باشد.