۲۲ مهر ۱۳۹۸

پاپ ایرانی: حسین ضروری متولد پاییز ١٣۶۴ در تهران، خواننده، آهنگساز، نوازنده و سرپرست گروه کر و ارکستر آوای شفق است. ضروری با سابقه ی ١٢ سال تدریس و ۱۷ سال فعالیت حرفه ای، جوایز متعددی را در زمینه آهنگسازی تئاتر در جشنواره های مختلف از جمله جشنواره فجر، تئاتر ماه، تئاتر شهر و… را از آن خود کرده است. وی در دوران فعالیت خود با توجه به وقوفی که به موسیقی علمی، فرم شناسی، هارمونی، اتنوموزیکولوژی، آنالیز، تنظیم و ارکستراسیون داشته اند علاوه بر فعالیت های خود در زمینه موسیقایی کلاسیک و پاپ تمامی تلاشش خود را در مسیر زنده نگه داشتن و ارج نهادن به موسیقی فاخر و فلکلوریک اقوام ایرانی و تلفیق آن با موسیقی مدرن در کالبدی جدید نموده است.

ضروری در سال ۹۱ ارکستر و گروه کر آوای شفق را پایه گذاری نمود و در طول سال ها فعالیت خود کنسرت های متعددی را در سالن های مختلف کشور برگزار کرده است. آخرین کنسرت وی  مورخ ٢۶ مرداد ماه امسال بود که با همراهی ارکستر بزرگ و گروه کر ١٢٠ نفره آوای شفق در تالار وحدت به روی صحنه رفت و همچون کنسرت های قبل این خواننده با استقبال کم نظیر هنردوستان مواجه شد.

 

به این بهانه با ایشان به بحث و گفتگو می نشینیم.

 

لطفا برای آشنایی مخاطبان از مسیر زندگی هنری خودتان بفرمایید؟

بنده در خانواده ای فرهنگی و اهل هنر متولد شده ام و از همان دوران کودکی با توجه به اینکه پدربزرگم (محمدباقر ضروری) خواننده عاشیق خوان آذری و نوازنده تار آذری و بالابان بود، با موسیقی آشنا شدم. همچنین پدرم (علی ضروری ) نیز از صدای گرمی برخوردار بود و نوای موسیقی اصیل همواره در خانه شنیده می شد. همه این ها را می توان زمینه ساز فعالیت های من در زمینه موسیقی دانست. با نواختن ساز سه تار و آواز سنتی وارد دنیای موسیقی شدم. بعدها ضمن آشنایی بیشتر با موسیقی علمی و گذراندن دوره های آموزشی تخصصی سولفژ، صداسازی و تئوری موسیقی وارد فصل جدیدی از زندگی هنری خود شدم. در ادامه به مدت هشت سال به فعالیت در گروه های کر به عنوان خواننده تنور و سولیست گروه پرداختم و به موازات این فعالیت ها به نوازندگی  سازهایی همچون پیانو، دودوک و گیتار مشغول شدم. سال ها بعد با تنظیم و آهنگسازی آشنا شدم و به تولید آثار کلاسیک و پاپ پرداختم. ازآنجایی که خوانندگی در سطح استاندارد جهانی دارای زوایایی بیش از تسلط بر صدا و تکنیک های آوازی می باشد، به بازیگری تئاتر و کارگردانی مشغول و در ادامه وارد حیطه آهنگسازی تئاتر شدم که برای آهنگسازی تئاتر موفق به گرفتن ده جایزه آهنگساز برگزیده همچون  سی و سومین جشنواره موسیقی فجر، جشنواره ماه و… شدم. در کنار آموزش، مطالعات خودم را در سبک های مختلف موسیقی و علم موسیقی از جمله هارمونی، کنترپوان، آهنگسازی، آکورد شناسی، گام شناسی و متدهای مختلف آواز در سطح جهانی گسترش دادم. مدتی رهبرگروه کر کانون پرورش فکری بودم که موفق به دریافت جوایز متعددی در بخش تنظیم موسیقی برای سرود خوانی شدم. همچنین به عنوان سولیست در ارکستر ارسباران با سرژیک میرزائیان به مدت  چهار سال همکاری کردم. همزمان رهبر گروه کر و خواننده ارکستر نوای صلح به رهبری مهدی وجدانی بودم. هم اکنون و در حدود دوازده سال است که مشغول به تدریس آواز کلاسیک و پاپ، صداسازی و سولفژ در آموزشگاه ها و عضو کانون خوانندگان کلاسیک دفتر موسیقی هستم.

 

چرا موسیقی و سبک فعلی را انتخاب کرده اید؟

استفاده کردن از صدا یک گرایش ذاتی بود و از زمان کودکی شکل گرفت. این موضوع فقط به آواز سنتی ای که در کودکی انتخاب کرده بودم، برنمی گردد. ناخودآگاه در مراسم های مختلف قرآن می خواندم و سه سال متوالی و در زمان نوجوانی در شهر تهران، نفر اول اذان شدم. خواندن علاقه و جزئی از من بود و موسیقی، آهنگسازی، نوازندگی و تنظیم به موازات آن حرکت می کرد. نغماتی که در کودکی شنیده ام، همانند آثار رشید بهبود اف و محمد نوری در من تاثیر گذار بودند. با آنکه سال ها به عنوان خواننده سبک کلاسیک با ارکسترها همکاری داشتم اما به مرور فضای کارهایم به سمت موسیقی فولکلور سوق گرفت  و  آن را با سبک سنتی تلفیق کردم. هم اکنون سبکی فی مابین سنتی، کلاسیک و فولکلور ایجاد کرده ام. این سبک تکنیک های آواز کلاسیک همانند ویبراسیون را داراست، اما جنس صدا، تکنیک ها و بازی های فلکلوریک و سنتی را هم دارد.

از ساخته های خودتان بفرمایید.

تا کنون اغلب ساخته های من موسیقی فیلم، تئاتر و بی کلام است. اما موسیقی با کلام در فضای پاپ و کلاسیک هم کار کرده ام  که به زودی منتشر خواهد شد. قطعه “ایرانم ای وطن” بصورت زنده و با همراهی ارکستر آوای شفق در شبکه جام جم، برنامه باهمستان پخش و در کنسرت ها نیز اجرا شده است. ترانه، تنظیم و آهنگسازی این کار برعهده خودم بود. قطعه “حواسم پیش تو مونده” که در فضای پاپ، کلاسیک و راک است هم با ترانه ای از “نیلوفر کامیابی” و قطعه “صحنه خالی” با ترانه و آهنگسازی خودم نیز در کنسرت حوزه هنری اجرا شده است. در مجموع قطعات بسیاری آماده شده است که آن ها را منتشر خواهیم کرد. همچنین مجموعه ای از قطعات  را برای موسیقی تئاتر “شبح اپرای تهران” با ترانه ای از سیاوش بابایی آهنگسازی و تنظیم نموده ام که به مدت ۳۰ شب در خانه هنرمندان به روی صحنه رفت و خود نیز در نقش شبح اپرا به ایفای نقش پرداختم .

 

خودتان چه نوع موسیقی ای را گوش می دهید؟

در اغلب  مواقع موسیقی های بی کلام  و قطعات کُرال را گوش می دهم و از آهنگسازان معاصر قطعات یانی را دوست دارم. برای من یانی فرد تاثیر گذاری در نوجوانی بود و از موسیقی او به علاقه فعلی رسیده ام. همچنین به آثار آهنگسازانی همچون موتزارت، شوبرت و شوپن نیز بسیار علاقه مندم. در واقع یک آهنگساز باید همه آثار را گوش دهد اما لزوما نیاز نیست همه نوع آهنگی بسازد. از خواننده های ایرانی  هم تقریبا آثار همه بجز خواننده های جدید را گوش می کنم، خواننده های جدیدی که تازه وارد مارکت شده اند و اغلب هیچ بار هنری، ارزش موسیقایی و کلام و آهنگسازی ندارند و قابل دفاع نیستند. یکی از آهنگسازان و نوازندگان مورد علاقه من که در نوجوانی بازهم تاثیر مثبتی در سبک موسیقی من داشته ،کنی جی، نوازنده ساکسیفون است. در نوجوانی هم برای مدت طولانی مخاطب کریستی برگ بودم.

 

بعد از کنسرت ۲۶ مرداد چه برنامه ای دارید؟

من معمولا قبل از اینکه تمرینات گروه را شروع کنم یک ایده کلی و برنامه ریزی برای آن دارم. همین باعث شده کنسرت به کنسرت و با اختلاف فاحشی که در تصاویر کنسرت ها نیز مشاهده می شود چند برابر کیفیت کنسرت را افزایش دهیم. به دید مخاطب کنسرت اخیر یک کنسرت موفق بوده است  که با بزرگترین ارکستر ممکن و در یکی از بهترین سالن ها اجرا شد. اما همچنان برنامه های خلاقانه ای برای کنسرت های آینده داریم که الان ترجیح می دهم در مورد آن صحبتی نکنم.

 

چرا تا کنون و در طول این سال ها به طور رسمی آلبومی منتشر نکرده اید؟

در این مورد پیشنهادات زیادی از سوی تهیه کنندگان شناخته شده و شرکت های موسیقی داشته ام، اما اغلب سرمایه گذاران تمایل دارند  نظرات صرفا تجاری خود را به خواننده دیکته کنند که با توجه به روحیات، سلایق کاری و چهارچوب های من این امر امکان پذیر نیست و بعد از این همه سال فعالیت نمی توانم افکار خود را به بازار و درآمدزایی کلان و ثروت بفروشم و رضایت از کارم برایم از همه چیز مهمتر است. بر همین اساس مذاکرات ما به نتیجه نرسید تا اینکه قراردادی را با سرمایه گذاری امضا کرده ام که از من نمی خواست شخص دیگری بسازد و ایشان تمایل دارند فضای مردمی را با کلام فاخر و هنری و ارزشمند تلفیق کنم. احتمالا در یک سال آینده شرایط ضبط و تولید آلبوم کلید خواهد خورد که درآن ساخته های خودم تعدادی از قطعات را در بر خواهد گرفت. تم آلبوم تلفیقی از سبک های پاپ، راک، فولکلور و کلاسیک تشکیل خواهد داد.

 

مشوق شما در موسیقی چه شخص یا اشخاصی بوده اند؟

با اینکه پدر و پدر بزرگم در این حرفه فعال بودند اما به علت مشکلات معیشتی غالب هنرمندان در کشور، ترجیح پدر من بر این بود که من در حوزه ی مهندسی فعالیت داشته باشم و در این راستا به تحصیل در رشته مهندسی معدن پرداختم. شاید بتوان گفت جای مشوق به معنای متداول آن در زندگی هنری من همیشه خالی بود. من در این مسیر بارها و بارها بخاطر نبود حامی به بن بست خورده ام و اگر در جایی قرار گرفته ام پله به پله و با سختی به آن رسیده ام و رمز آن را پشتکار بسیار زیاد، نا امید نشدن و هدفمند بودن می دانم. خیلی وقت کمی برای استراحت دارم و تمام وقت خود را با برنامه ریزی های دقیق و فشرده صرف مطالعات تخصصی  و ارتقای سطح دانش و بالابردن تواناییی خود در عرصه های مختلف می نمایم. گاهی کار۱۰ یا ۱۵ نفر را خودم انجام می دهم. اما از همه مهمتر لطف خدا بوده که هر موقع ناامید شده ام، مطمئن بودم درب جدیدی باز خواهد شد. همیشه به کاری که می خواستم انجام دهم واقف بودم و برای آن برنامه داشتم. نا گفته نماند دیدن نتیجه تلاش های من در این سال ها باعث همسویی خانواده خصوصا مادر عزیزم با فعالیت های هنری من شد.

 

دلیل تاسیس ارکستر آوای شفق چه بود؟

من سال ها با ارکسترهای مختلفی همکاری داشته ام اما پیروی از نگرش ارکسترهای دیگر با اهداف من همسو نبود از این  رو ارکستر آوای شفق را در سال ۹۱ تاسیس کردم که همراه این گروه کنسرت های متعددی را در سالن های مختلف تهران برگزار کردیم.     خوشبختانه نوازندگان با انگیزه و توانایی همراه من شده اند  که با افکار من همسو هستند. در این مسیر”محمدرضا پیرجانی” به گروه اضافه شد که هم اکنون مدیرت ارکستر را به عهده دارد  و در بسیاری از بخش ها کمک و همراه من بوده است. نا گفته نماند  یکی از ویژگی های منحصر به فرد آوای شفق، گروه کُر این ارکستر می باشد که همگی توسط اینجانب تحت تعلیمات تخصصی قرار گرفته و در خلال اجراهای متعدد  تبدیل به خواننده هایی توانا و با تجربه شدند.

 

و اما وضعیت موسیقی کشور و اینکه چه پیشنهادی برای بهبود وضعیت حال حاضر دارید؟

چند سالی است که وضعیت موسیقی کشور به شدت فضای  بازاری شده ، عملاً سرمایه دارها خیلی بیشتر از پیش وارد مارکت موسیقی شده اند و گویا یک مسیری پیدا کرده اند برای درآمدزایی کلان .سرمایه گذار فرد بی تجربه ای را پیدا می کند که اغلب هیچ رزومه هنری نداشته باشد. قرارداد بسیار تحقیر آمیزی با او می بندد، برایش از راه های زود بازده تبلیغ می کند و به یک سال نشده کنسرت برگذار می کند و این پول های کلان است که در جیب سرمایه گذار سرازیر می شود و موسیقی کشور در یک سرازیری مهلک قرار می گیرد. مسئله ای که در موسیقی وجود دارد و معمولاً در هنرهای دیگر وجود ندارد این است که به راحتی می شود تظاهر به خواننده بودن کرد. شما در استودیو یک چیزی ضبط می کنید، با نرم افزارهای مربوطه صدا را ادیت می کنید و بعد کار را پخش می کنید. پخش بسیارمهم است، کافی است شما چندین میلیون هزینه کنید یا یک سرمایه گذار شما را حمایت کند. حتی اگر صدای خوبی هم نداشته باشید کار شما پخش می شود و به گوش شنوندگان بسیار زیادی می رسد، شما به راحتی مخاطب پیدا می کنید و کنسرت می دهید، حتی اگر ترانه، آهنگسازی و تنظیم بسیار ضعیف، تکراری و پیش پا افتاده باشد. متاسفانه تعداد خواننده نماها در کشور بسیار زیاد شده و عمدتاً یا خودشان سرمایه گذارهستند یا سرمایه گذارهای با نفوذی دارند. عملاً اگر بخواهم برایتان راحت بگویم، شما اگر ٢ میلیارد در حسابتان پول داشته باشید، که البته برای خیلی از افرادی که در حال حاضر در مارکت موسیقی کشورهستند این مبلغ به هیچ وجه پول زیادی نیست. شما این مبلغ را هزینه کنید، چند برابر آن به شما برمی گردد ومعروف هم می شوید و می توانید در کسب و کار اصلیه خودتان سرمایه گذاری کنید و موفق تر باشید اما در این بین لطمات بسیار زیادی به بدنه موسیقی کشور خواهید زد اگر برایتان اهمیتی داشته باشد. با این کار فرصت را از خواننده هایی که واقعاً زحمت کشیده اند می گیرند و این یک مبارزه و رقابت ناعادلانه است بین هنر و سرمایه . در مارکت امروز در واقع سرمایه گذار دارد سلیقه شنونده را تحت شعاع قرار می دهد. به عنوان پیشنهاد… توجه داشته باشید وقتی یک تایم طولانی شما یک غذای نامناسب را جلوی فردی قرار دهید، نا خودآگاه فکر می کند که آن بهترین غذای ممکن است، تا ما غذای بهتری را ارائه ندهیم، تصور مخاطب این خواهد بود که تعریف غذا، همان تعریف نادرستی است که از مدت ها قبل داشته است. مشکل ما این است که تولیدات و ساخته های ارزشمند هنری نداریم یا اگر داریم حمایت درستی از آن نمی شود .

 

 

توصیه شما به کسانی که می خواهند در این راه قدم بردارند چست؟

 بی شک موفقیت بدون تلاش مستمر به دست نمی آید و البته که باید از راه درست وارد شوند . باید برای هدفشان زحمت بکشند و  ناامید نشوند. موسیقی با دل آدم ها سرو کار دارد پس باید از درون هم شفاف و صادق باشند، در کنار ارتقای خود از لحاظ موسیقیایی مسائل انسانی را نیز در نظر بگیرند و فارغ از حسادت و غرور کاذب  در مسیر موفقیت قدم بردارند.

 

 

و کلام آخر…

می خواهم اشاره کنم به صحبت های لوریس چکناواریان عزیز که در تمرین آخر ارکستر ما حضور داشتند، به گفته ایشان هنر و موسیقی دریچه و راهی است برای نزدیک کردن اقوام مختلف و انسان ها در سرتا سر جهان و باعث ایجاد صلح می شود. این مسئله نقش مهم موسیقی سالم را در زندگی انسان ها نشان می دهد بنده هم تمام تلاشم را در این راستا قرار داده ام و سعی می کنم فعالیت هایم باعث شکل گیری اتفاقات مثبت و تحول در زندگی افراد شود.

 

 

3

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هوادار یا مزاحم؟مسأله این است… (بخش پایانی)

هوادار یا مزاحم؟مسأله این است… (بخش پایانی)

پاپ ایرانی – محدثه برهانی: گفتگویی که با مهرزاد خواجه امیری داشتم برایم جزو شیرین ترین مصاحبه ها بود،بی پرده حرف هایش را زد او هنرمند را تا حدی عامل اصلی این مشکلات میدانست و ضعف وزارت ارشاد را در ایجاد نکردن بستری مناسب ،جهت فرهنگسازی را عاملی دیگر. آیا تا به امروز وزرات ارشاد و […]

هوادار یا مزاحم؟مسأله این است… (بخش پایانی)

هوادار یا مزاحم؟مسأله این است… (بخش پایانی)

پاپ ایرانی – محدثه برهانی: گفتگویی که با مهرزاد خواجه امیری داشتم برایم جزو شیرین ترین مصاحبه ها بود،بی پرده حرف هایش را زد او هنرمند را تا حدی عامل اصلی این مشکلات میدانست و ضعف وزارت ارشاد را در ایجاد نکردن بستری مناسب ،جهت فرهنگسازی را عاملی دیگر. آیا تا به امروز وزرات ارشاد و […]

دبیر انجمن خوانندگان پاپ: امیدواریم موسیقی پاپ از تحریم خارج شود

دبیر انجمن خوانندگان پاپ: امیدواریم موسیقی پاپ از تحریم خارج شود

 پاپ ایرانی – محمد رضا کارچی دبیر انجمن خوانندگان پاپ با انتشار یادداشتی در صفحه مجازی اش واکنش خود را نسبت به تبعیضات پیش آمده بیان کرد، وی در بین نوشته هایش گفت: ‎ سیاست های فرهنگی دارای دو رویه هستند. سیاست فرهنگی داری یک پوسته و روکش است. رفتار آقای سالار عقیلی و حضور […]

از زبان هنرمندان بشنوید: چرا جای ایده های نو در برگزاری کنسرت های ما خالیست؟

از زبان هنرمندان بشنوید: چرا جای ایده های نو در برگزاری کنسرت های ما خالیست؟

پاپ ایرانی– نیلوفر چاوشی: با وجود آن که هر روزه تلاش‌های بیشتری در جهت برگزاری هر چه بهتر کنسرت‌ها در اقصی نقاط جهان صورت می‌گیرد و کنسرت‌های خارج از کشور با استقبال زیادی رو به رو می‌شوند، چرا در ایران به خلاقیت و صحنه آرایی در برگزاری کنسرت‌ها آنچنان که باید توجه نمی‌شود؟ مسلما هدف […]

هوادار یا مزاحم؟مسأله این است (قسمت سوم)

هوادار یا مزاحم؟مسأله این است (قسمت سوم)

پاپ ایرانی- محدثه برهانی: در بخش های پیشین این گزارش صحبت های هنرمندان خوب کشورمان نظیر یاحا کاشانی، حامد برادران، رامیار غلامی، امیل عباسی مهر و مونا برزویی را در مورد مزاحمت های تلفنی و احترام نگذاشتن به حریم شخصی افراد توسط برخی از هواداران خواندیم. تمام این هنرمندان اظهار ناراحتی کردند و خواهان احترام […]

نگاهی به وضعیت موسیقی ایران پس از ظهور نسل جدید – قسمت دوم

نگاهی به وضعیت موسیقی ایران پس از ظهور نسل جدید – قسمت دوم

پاپ ایرانی – سال‌ها پس از انقلاب، و بعد از یک دوره‌ی رکود چندین ساله، به ناگهان با ورود سازهای کوچک و خانگی به کشور، گویی موسیقی در جامعه جان تازه‌ای گرفت. تب آموختن موسیقی در بین جوانان و نوجوانان فراگیر شد و برخی از بزرگان به خود آمده و با جدیت به تربیت خوانندگان […]

حسین ضرورى با همراهى ارکستر بزرگ و گروه کر آواى شفق به روى صحنه رفت

حسین ضرورى با همراهى ارکستر بزرگ و گروه کر آواى شفق به روى صحنه رفت

کنسرت حسین ضروری با همراهی ارکستر بزرگ و گروه کر آوای شفق مورخ ۲۶ مرداد ماه در تالار وحدت به روی صحنه رفت. این ارکستر که شامل بیش از ۱۲۰ نوازنده و خواننده گروه کر میشد به سرپرستی و خوانندگی حسین ضروری، مدیریت ارکستر محمد رضا پیرجانی و به رهبری وحید علی پور با اجرای […]

پاپ ایرانی: کنسرت سینا شعبانخانی ۲۶ مرداد ماه در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد. در ادامه عکس های این اجرا را از نگاه علیرضا شعبانی خواهید دید.  

پاپ ایرانی: کنسرت روزبه بمانی ۲۲ مرداد ماه در سالن همایش های برج میلاد به همت شرکت آوای هنر برگزار شد. در ادامه عکس های این اجرا را از نگاه بهنام دهقی خواهید دید.  

پاپ ایرانی: کنسرت گروه ایهام بیست و یکم مرداد ماه سال جاری به همت شرکت آوای فروهر به مدیریت برادران حاتم پور در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی برگزار شد. در ادامه گزارش تصویری این کنسرت را از نگاه افسون عباسی خواهید دید.  

پاپ ایرانی: کنسرت ایوان بند شامگاه بیست و یکم مرداد ماه سال جاری در سالن همایش های برج میلاد به همت شرکت آوای هنر به روی صحنه رفت. گزارش تصویری این کنسرت را از نگاه وحید چراغ نیا خواهید دید.

می خواهم عضو شوم!
برای استفاده از امکانات سایت باید عضو شوید.
ارسال خبر ، ایجاد لیست پخش آنلاین و درج نظر از مزایای عضویت می باشد.